Wachtschip Goede Verwachting

Hier kunt u de geschiedenis lezen van ons wachtschip “Goede Verwachting” een Hasselteraak gebouwd in 1906.

Jaar 1906:

Het schip word gebouwd te Lemmer door scheepswerf gebroeders De Boer in opdracht van Jelke Wiebes van der Pal, Oosterzee Friesland. Later ontwierp Ary de Boer (een zoon van één van de broers) “De Groene Draeck” van Prinses Beatrix die zij van het Comité Varend Nederland voor haar 18e verjaardag kreeg.

Hier op de foto Werf de Boer in Lemmer omstreeks 1906/1907. Rond deze tijd werd de “LE 23” gebouwd die te zien is op de foto. Op de achtergrond de “Goede Verwachting”? dit weten wij helaas niet zeker.

Hieronder “de bestelling” zoals deze werd aangenomen op 30 maart 1906. Het schip werd door de werf geleverd op 4 juni 1907 voor 6175,- gulden.

Hendrik de Boer met zijn gezin, Hendrik heeft het schip ontworpen.

De eerste schipper was zoon van eigenaar Jelke Wiebes van der Pal genaamd Wiebe Jelkes van der Pal 1908 Meetnummer L1101N Leeuwarden 1908 23,54*5,10 meter.

Jaar 1912

Het schip kwam te koop hier de advertentie:

Eigenaar: andere zoon van Jelke: Bauke Jelkes van der Pal (Bauke emigreerde in 1922 naar de VS en werd daar boer later werd hij vermoord om een gouden zakhorloge).

Jaar 1920

Eigenaar Cornelis Hoogeveen, Hoogeveen (met een lening van Pieter Hofman).

Jaar 1928

Brandnummer werd geslagen 46 B Sneek 135,485ton kosten 10,- gulden.

Eigenaar Pieter Hofman, Amsterdam 1941 meetnummer G5978N Hoogeveen waarschijnlijk ging hier iets mis met de betaling waardoor het schip van eigenaar wisselde. C. Hoogeveen uit Hoogeveen heeft het schip gekocht door middel van een lening. Op gegeven moment werd diegene die de lening heeft verschaft eigenaar (P.Hofman) voor een korte periode, later werd dit weer teruggedraaid.

Jaar 1936

Afrekening Havengeld Westerkeersluis in archief C. Hoogeveen.

Eigenaar: Cornelis Hoogeveen op de foto word het schip geduwd door een opduwer op de 2e foto is het waarschijnlijk het tolhuis te Rijswijk te zien.

22-11-1944

Sleepvaart contract Amsterdam

10-02-1945

Ausweis, schip wordt ingezet voor levensmiddelentransport.

Jaar 1955

Eigenaren Jan en Hendrik Hoogeveen door erfenis omstreeks 1955 werd de “Goede Verwachting” gemotoriseerd door middel van een Lister. In deze periode heeft het schip veel vracht gevaren door Nederland. Zoals te lezen is in de vele vrachtbrieven vanuit het Hoogeveense archief.

Uit archief Hoogeveen:

4-05-1955

Overdracht van C. Hoogeveen aan J & H Hoogeveen

Het schip is door middel van erfenis naar 2 zonen overgegaan en zij hebben van het zeilschip een motorschip gemaakt.

28-03-1958

Afrekening bijdrage brandschade door Fa de Jong Amsterdam

23-07-1968

Getaxeerd door Scheepsexpert H. Bruins Slot, Hoogeveen

30-12-1968

Inspecteur der domeinen ligplaats woonschip “Goede Verwachting” te Spaarndam.

17-06-1969

Vergunning tot meren zijkanaal D van Gemeente Assendelft

28-10-1969

H. Hoogeveen & J. Hoogeveen werkzaam als pontwachter Buitenhuizen.

17-06-1969

Vergunning tot meren zijkanaal D te Assendelft

2-08-1969

J Hoogeveen Assendelft mogelijk verkoop schip “Goede Verwachting”

Jaar 1970

Eigenaar NV Bleeker Bouwmaterialen, IJmuiden

16-03-1970

Gebroeders Hoogeveen verkopen schip aan Bestuur NV. Bleeker

27-04-1971

J. Hoogeveen komt in aanmerking voor een woning Haarlemmerliede & Spaarnwoude

10-02-1978

Begrafenis C. Hoogeveen

Jaar 1979

Huidige eigenaar stichting Financiële commissie voor katholiek jeugdwerk IJmuiden koopt schip van NV Bleeker voor het symbolische bedrag van 1,- gulden.

12-04-2004

J Hoogeveen overleden

Document: overzicht van eigenaren

Geschiedenis de Scheepswerf de Boer te Lemmer:
https://www.ssrp.nl/netwerk/werven/gebr-de-boer-lemmer

De vier zonen van Pier en Sjoerdje (Harm, Klaas, Dirk en Hendrik) namen echter het initiatief over. Zij kochten zowel hun vader Pier als hun moeder Sjoerdje uit en zetten het bedrijf in 1901 voort als de scheepswerf Gebroeders De Boer. Naast het oude werfje aan de Zeedijk lieten zij een nieuwe scheepswerf bouwen die geheel gericht was op de bouw van ijzeren aken. De jongste van de vier gebroeders, Hendrik, specialiseerde zich in het ontwerpen en tekenen van de schepen. Hij kreeg tekenles in Leidschendam. Door zijn ontwerpen werd de werf geroemd om haar mooie aken. De Lemsteraak is vooral bekend geworden dankzij de visaken die bij de gebroeders de Boer van de helling gleden.

In 1906 had men met een rijnaak een beetje te hoog gegrepen. Het schip kon de draai van de Vissersburen naar de brug niet maken. Het probleem werd opgelost door een stuk uit de walmuur te hakken. Dat gebeurde in de avonduren en dus was half Lemmer aanwezig om dit mee te maken.

 In latere jaren zijn er op hun werf ook vrachtschepen gebouwd. In 1925 werd het bedrijf Gebroeders de Boer beëindigd, maar de oudste, Dirk de Boer, bleef op de helling met zijn zoon Arie. Die is tot 1960 met de werf doorgegaan, waarna het bedrijf werd overgenomen door de firma Poppen, die er in het jaar 2000 mee ophield in verband met de nieuwe milieueisen voor zijn bedrijf.

In 1925 zijn de Gebroeders de Boer uit elkaar gegaan. Het was afgelopen met de hoogconjunctuur. De markt was verzadigd want door het hele land was er hard gebouwd. Toen de firma uit elkaar gevallen was ging broer Dirk verder met zijn zoon Arie. Er werden nog wel wat schepen gebouwd maar het onderhoudswerk aan schepen werd het belangrijkste. Arie de Boer ging tot 1960 door met het bedrijf.

In 1925 zijn de Gebroeders de Boer uit elkaar gegaan. Het was afgelopen met de hoogconjunctuur. De markt was verzadigd want door het hele land was er hard gebouwd. Toen de firma uit elkaar gevallen was ging broer Dirk verder met zijn zoon Arie. Er werden nog wel wat schepen gebouwd maar het onderhoudswerk aan schepen werd het belangrijkste. Arie de Boer ging tot 1960 door met het bedrijf.

De werf van De Boer te Lemmer is vooral bekend geworden door de Lemsteraken die er gebouwd zijn. Pier Klazes en de Gebr. De Boer bouwde ongeveer 250 Lemsteraken, aanvankelijk van hout, later vanaf 1900 van ijzer. Het schip werd ontwikkeld uit de kleinere botaak en kreeg een lengte die varieerde van 10,30 m tot 14,50 m.

Op 31 januari 1956 werd prinses Beatrix achttien jaar. Het Comité Varend Nederland bood de prinses op haar verjaardag middels een oorkonde een nationaal geschenk aan dat was gezocht in de sfeer van de watersport. In samenspraak met de prinses werd gekozen voor een Lemsteraakjacht. Scheepsbouwer Ary de Boer (1900-1978)  uit Lemmer maakte de tekeningen van de romp en het jacht werd gebouwd op scheepswerf G. de Vries Lentsch te Amsterdam. Als voorbeeld voor het nieuwe schip werden twee jachten, die rond 1916/1917 waren gebouwd bij De Boer, aangehouden. Dit waren ‘De Onrust’ en de ‘Georgette’. Beide circa 16,00 m lang. Ary de Boer hield toezicht houden bij de bouw van de ‘Groene Draeck’. Het schip werd in Amsterdam gebouwd, omdat de faciliteiten van de werf van Ary in Lemmer niet toereikend genoeg waren. Er waren wel bouwtekeningen van de Lemsteraken, maar deze werden altijd op gevoel gebouwd en de tekeningen kwamen daar niet veel aan te pas. De werf in Noord-Holland had dus het casco volgens de tekeningen gebouwd. Toen Ary vervolgens kwam kijken om zijn fiat te geven aan het schip, keurde hij deze af, omdat het niet klopte. Vervolgens moest weer opnieuw begonnen worden aan de bouw van ‘De Groene Draeck’, zoals Prinses Beatrix de aak zou gaan noemen. Het jacht liep op 4 juni 1957 van stapel. Op 15 juni 1957 vond de overdracht plaats te Muiden. De prinses noemde het jacht naar het oorlogsschip uit 1623 dat onder commando stond van Piet Heyn.

Ook heeft scheepswerf gebr. De Boer een logger met als thuishaven IJmuiden gebouwd, deze logger stond bekend als de snelste zeiler van de Noordzee. (was dit de Alma YM 249 voor de haringvangst of YM 282 Holland?)